سخنران فروش سخنران فروش سخنران فروش سخنران فروش سخنران فروش سخنران فروش سخنران فروش
آموزش فروش ، چند نکته کلیدی
دوره کارگاهی فروش حرفه ای محتوای دوره
ترفندهای داستان سرایی و شوخ طبعی برای جذب مشتری
چگونه خود و شرکتان را بصورت حرفه ای معرفی کنید؟
آموزش فن بیان و مهارت های گفتگوی موثر در فروش
آشنایی با ترفندهای پی بردن به دروغ گفتن مخاطب
روش های متقاعدسازی مشتری ( تبدیل نه به بله )
پیدا کردن PAIN و مشکلات مشتری و تجویز راه حل
راه های نفوذ و تاثیر در رفتار مصرف کننده
چگونه حرفه ای رفتار کنیم و بفروشیم؟
ترفندهای اعتبار سازی برای مشتریان
(روش صحیح و حرفه ای پرزنتیشن)
روش های عقد قرارداد در مذاکرات
فروش سریع و آسان در ۲۰ دقیقه
تحلیل و رفتار
خود شناسی حرفه ای
فروش حرفه ای در اتاق مذاکره
زبان بدن و اهمیت آن در فروش
مراحل اجرائی در اتاق جلسه
شخصیت شناسی در مذاکره
در حوزه آموزش فروش، مهارتهای مختلفی وجود دارند که لازم است فروشندگان
از آنها آگاهی داشته باشند. در اینجا نه مهارت فروش بسیار مهم جهت
یادگیری فروشندگان ارائه میشود:
بهزاد حسین عباسی
مدرس فروش و فروشندگی در سازمان و فروش فروشگاهی
معلم اصول و فنون مذاکره
استاد و فروش و فروشندگی و فروش فروشگاهی
سخنران اصول و فنون مذاکرات تجاری و مدیریت مدرس مدیریت استاد مدیریت ارتباط با مشتری
مدرس بازاریابی و فروش و فروشندگی و فروش فروشگاهی
معلم بازاریابی فروش و فروشندگی و فروش فروشگاهی
مدرس فروش برندینگ مدرس اصول و فنون مذاکره زبان بدن و فروش و فروشندگی
مدرس مدیریت ارتباط با مشتری و فروش و فروشندگی
هماهنگی جهت برگزاری سمینارهای سازمانی و فروش و فروشندگی
مدیر برنامه ها جواد حسنی
09372202257
9197685104
behzadabbasi.ir
۱- چشمانداز
بدون داشتن یک کانال ارتباطی مداوم، شما
همواره در تلاش برای رسیدن به اهداف فروش خود خواهید بود. در چنین حالتی
شما صعود و نزولهای زیادی را در مسیر تحقق اهداف خود تجربه کرده و گاهی
نیز با ناامیدی مواجه خواهید شد.
متأسفانه شرکتهای بسیار اندکی وجود
دارند که در حوزه آموزش فروش، به فروشندگان خود در زمینه چشمانداز بازار
آموزشهای اولیه را به صورت عملی ارائه دهند. بدین ترتیب بخش عمدهای از
فروشندگان بر اساس تعداد محدودی از مهارتهای فروش همچون ارتباط سرد
(ارتباطی که در آن طرف مقابل انتظار آن را ندارد) یا ارتباط از طریق شبکه
عمل میکنند.
به هر حال، راههای متعددی جهت تبلیغ یک کسب و کار جدید
وجود دارد که از آن جمله میتوان به موارد زیر اشاره کرد: درخواست ارجاع به
مشتری، نزدیک شدن به خریدارانی که اخیراً از شما خرید نکردهاند، حضور در
اجلاسها، نوشتن مقالات، پیوستن به مؤسسات و حضور فعال در آنها، یافتن
راههای جدید برای فروش بیشتر به مشتریان موجود، استفاده از ارتباط رودررو و
تشکیل جلسات گفتوگوی همراه با پذیرایی در آخر هفتهها.
نکته کلیدی در
موفقیت در این زمینه آن است که شما بدون توجه به مدتزمان حضور در بازار یا
تجربه فروشندگیتان باید میزان قابلتوجهی از برنامه هفتگیتان را صرف
پیشبینی و قرار دادن چشمانداز برای کسب و کارتان کنید.
۲- پرسوجو
باوجود اینکه این روش بسیار پیشپاافتاده به نظر میرسد، بسیاری از فروشندگان در بهکارگیری مؤثر آن دچار مشکل هستند.
بسیاری
از فروشندگان در دیالوگهای خود سؤالات کمارزشی را مطرح میکنند که
ارتباط چندانی به چشمانداز فروش آنها ندارد بهعنوان مثال:
آیا شما تصمیمگیرنده هستید؟
بودجه شما چقدر است؟
در مورد شرکت ما چه میدانید؟
آیا مایل به ذخیره بودجه خود هستید؟
دقیقاً به چه چیزی نیاز دارید؟
متأسفانه
هنوز هم بسیاری از فروشندگان چنین سؤالات تاریخ مصرف گذشتهای را مطرح
میکنند. بدین ترتیب، نتیجتاً در میدان رقابتی موجود توان ایجاد تفاوت
نداشته و توسط رقبای خود کنار زده میشوند.
فروشندگان حرفهای واقعی
میدانند چگونه سؤالات دارای ارزش بالایی بپرسند. سؤالاتی که در راستای
چشمانداز فروش آنها بوده و پتانسیل به اشتراکگذاری جزئیات و اطلاعات
بیشتری در مورد تولیداتشان را ایجاد میکنند که بهخودیخود، مشکلات آنان
در زمینه فروش را نیز حل میکند. سؤالات دارای ارزش بالا میتوانند تبدیل
به سؤالات رُک و نیشدار شوند. مطرح کردن آنها شنونده را وادار به تأمل و
تفکر خواهد کرد. سؤالاتی که آنها را مجبور به ادای جمله "این سؤال بسیار
مهمی است!" خواهد کرد. سؤالاتی از قبیل:
در طول این فصل سعی در رسیدن به چه اهدافی دارید؟
در رسیدن به اهداف مدنظرتان با چه چالشهایی روبرو هستید؟
در میان این مشکلات چه چیزی بهعنوان ارزش ازدسترفته برای شما مهمتر است، مشتریها، سهم بازار و …؟
اینها چه تأثیراتی بر شما یا کارتان خواهد داشت؟
در مقایسه با سایر رقبای موجود در زمینه این پروژه چه چیزی برای شما از اهمیت بیشتری برخوردار است؟
به طور عملی چه چیزهایی توان مقابله با پیشبرد این پروژه را دارا هستند؟
قبل از به دست آوردن کامل این پروژه با چه نوع چالشهای داخلی مواجه هستید؟
زمانی
که شما استعداد پرسیدن سؤالات باارزش را در خود توسعه دهید، شما توان دیدن
رقابت خود از منظرهای مختلف را کسب خواهید کرد همچنان که در مورد دستیابی
به چشمانداز خود راهحلهای جدیدی را نیز به دست خواهید آورد.
۳- گوش دادن
در
جهان واقعیت شما هر سؤالی را میتوانید مطرح کنید، اما درصورتیکه به
گفتههای دیگران در این مورد خوب گوش فرا ندهید، وقت خود را تلفکرده و
فرصتهای مناسب فروش را از دست خواهید داد. گوش کردن فعال عبارت از شنیدن
دقیق گفتههای طرف مقابل است که به معنای پرسیدن سؤالات شفاف کننده در
مواقع شنیدن بحث گیجکننده است.
گوش دادن صحیح آن است که از انجام چند
کار همزمان در حین مکالمه بپرهیزید. یادداشتبرداری بر روی رایانه خود
انجام ندهید، ایمیل چک نکنید و یا کارهای مشابه انجام ندهید.
تمام تمرکز خود را متوجه طرف مقابل خود کنید.
به معانی پنهان، سرنخها و نشانههای صحبت توجه کرده و به ترتیب به هرکدام پاسخی ارائه کنید.
یکی
از مؤثرترین راهها برای نشان دادن چشمانداز موردنظرتان در گوش دادن آن
است که نکات کلیدی بحث را استخراج کنید و به آنها در طول صحبت اشاره کنید.
۴- مهارتهای ارائه
"همم، میخوام بگم که، آآ، چقدر خدمات ما میتونه، همم، به شما کمک کنه، اه، تا بتونید بازده کارکنانتون رو افزایش بدید."
از
نظر مسائل حوزه آموزش فروش، جمله فوق، جمله مناسبی جهت شروع یک ارائه در
مورد یک کار نیست! با این وجود چنین سؤالاتی هنوز همجهت شروع جلسات ارائه
پرکاربرد هستند. دو موضوع در مورد هر ارائه لازم است مدنظر قرار گیرد:
الف:
مفهوم: بسیاری از فروشندگان اطلاعاتی زیادی را در گفتوگوی (ارائه) خود
میگنجانند و صحبت در مورد هرکدام از آنها را بجای گفتن در مورد تقاضای
بازار، با صحبت در زمینه توانمندیهای شرکت خود شروع میکنند. همیشه در
برابر گفته "همهچیز فراهم است" مقاومت کنید و تنها چیزهایی را بگویید که
برای شما در رسیدن به چشماندازتان اهمیت بسیاری داشته و مهمترین جنبه
پیشنهاد شمارا در خود دارد.
ب: ارائه شفاهی: شتاب، زمانبندی و زمان
ارائه مطلب خود را در نظر بگیرید. ارائه شفاهی مطالب برای شما از اهمیت
بالایی برخوردار است. به زبان بدن خود، ژست خود موقع ارائه و حالت چهرهتان
توجه کنید.
بهترین راهحل برای بهبود مهارت ارائه خود آن است که از
ارائههای خود نوار ویدئویی تهیهکرده و سپس آنها را بازبینی کنید. ممکن
است از دیدن ارائه خود دچار سرخوردگی شوید اما این بهترین و مؤثرترین راه
در بهبود مهارت ارائهتان است.
۵- رابطه سازی
امروزه توسعه
ارتباطات همچنان یکی از پارامترهای مهم در صنعت فروشندگی است که البته
بیشتر توسط فنآوریهای نوین انجام میشود. هنوز هم مردم از یکدیگر
حرفشنوی دارند.
رابطه سازی با مردم عبارت از ارتباط با مردم. این موضوع
مربوط به صحبت در مورد یک عکس بر روی میز یا جایزه آنها نیست … چنین
شیوههایی بسیار قدیمی شدهاند.
بجای آن شما نیاز دارید از زبان
چشماندازهایتان سخن برانید. لازم است بهگونهای با آنها صحبت کنید که
بتوانید به آنها انتقال دهید که شما مشکلات موجود در زمینه فعالیت آنها
را به طور کامل میدانید.
بهعنوان مثال، اگر مشتریتان کاهش شدیدی در
میزان سوددهی خود به دلیل تغییر جای فروشگاه خود تجربه کرده است، لازم است
بتوانید به طرز هوشمندانهای در این زمینه صحبت کنید.
زمانی که شما از
عهده این کار بهخوبی برآمدید، شما نهتنها با دیگران ارتباط برقرار
کردهاید، بلکه خود را بهعنوان یک متخصص نیز معرفی کردهاید.
۶- اعتراض
اعتراض
بخشی از طبیعت فرآیند فروش است. اما به هر حال، نحوه پاسخگویی شما به
آنها میتواند منجر به عقد قرارداد یا فسخ آن شود. اولاً، لازم است
اعتراضاتی را بسیار به گوشتان میخورند جمعآوری کنید. سپس مناسبترین
دلایل جهت رد آنها را جمعآوری کنید. اما در هر صورت قبل از هرگونه
پاسخگویی گامهای زیر را طی کنید:
درک: معنای لغوی این کلمه آن است که
وضعیت را بفهمید و به خواستههای دیگران احترام بگذارید. "آقای فلانی، بنده
ملتفت هستم که شما معیارهای مالی مشخصی جهت عقد قرار دارید."
شفافسازی:
اعتراض واردشده را دوباره با کلمات خودتان بیان کنید تا مطمئن شوید به طور
کامل آن را فهمیدهاید، "بنابراین شما ارزش این محصول را درک کردهاید، به
همین دلیل است که خریدتان از بودجه مدنظرتان فراتر رفته است، درست است؟"
جستوجوی
مجوز: از دیگران برای ارائه یک راهحل کمک بگیرید. "آقای فلانی، میتوانم
چند لحظه از وقتتان را برای بحث در مورد چند گزینه دیگر بگیرم؟"
با دنبال کردن این فرآیند خواهید دید که روزبهروز تعداد بیشتری از افراد به راهحلهای شما احترام میگذارند.
۷- پافشاری، ایستادگی
اگر
به دنبال دستیابی به موفقیت بلندمدت هستید لازم است در زمینه کاری خود
پافشاری کرده و ثابتقدم باشید. البته بهوضوح مشخص است که بین پافشاری و
تلهگذاری تفاوت است.
ایستادگی عبارت است از ثبات قدم در زمینه پیدا
کردن روشهایی خلاق برای جای دادن نام خود در میان چشمانداز موردنظرتان.
پافشاری و ثبات قدم آن است که اجازه ندهید چند "نه!" شما را از رسیدن به
اهداف باارزش و دستیابی به فرصتهای فروش مناسب بازدارد.
ایستادگی عبارت از پرسوجو در مشاغل، نکتهسنجی و یا پرسیدن سؤالات درست در زمان درست حتی با وجود تغییراتی در جهت چشمانداز است.
۸- مهارت سازماندهی
برای موفقیت در فروش نیاز به یک برنامه مدون دارید.
لازم است سازماندهی شده عمل کنید.
در صورت نیاز لازم است بتوانید برنامه دقیق روزانه، هفتگی و حتی ماهیانه ارائه دهید.
لازم است با مهارتهای خاصی نیازهای زمانبندیشده خود را تغییر دهید، چراکه دستیابی به اعداد دقیق در بسیاری از موارد ممکن نیست.
این
امر شامل قرار دادن مشتریهای مهم و باارزش در ابتدای لیست و گرفتن مهلت
از مشتریهای کمارزشتر است. این امر به معنی مدیریت زمانتان است
بهطوریکه کارهای مهم را ابتدا انجام دهید.
۹- تمرکز
درنهایت، فروشندگان لازم است تمرکز داشته باشند.
عوامل
بسیاری جهت پرت کردن حواس وجود دارند که سبب گرفتن تمرکز میشوند. ایمیل،
تماس تلفنی، پیامک، مشکلات، کاغذبازی و ترافیک از این قبیلاند.
نگهداشتن
تمرکز همانند به خاطر سپردن یک تصویر بزرگ است، با این تفاوت که بتوانید
جزئیات مهم را که میتوانند سبب موفقیت و یا شکست شوند را نیز به خاطر
بسپارید.
این مورد همچنین در مورد تماسهای فروش و نیز جلسات نیز مطرح
است. اهداف مدنظر در هر تماس تلفنی را مشخص کنید و سعی کنید به آنها
برسید.
فروشندگی در دنیای پیچیده امروز نیازمند یک تلاش فوقالعاده و
انرژی است. این یک شغل بسیار پرتنش و رقابتی است اما در هر حال شما
میتوانید با آموزش فروش و توسعه و بهکارگیری مهارتهای فروش، نتایج خود
را بهبود داده و به بازگشت سرمایۀ بیشتری در سرمایهگذاری خود دستیابید.